CNN IBN explains why it did not telecast the tapes

BY cnn ibn| IN Media Practice | 31/07/2008
Since the speculation is based on hearsay, conjecture and mere guess-work, we at CNN-IBN, feel that it is necessary to set the record straight
CNN IBN explains on its website. We reproduce their statement here. It is not clear from the site who the "I" in the statement is.

In the last week, there has been speculation over an alleged ‘sting’ operation conducted by CNN-IBN to expose allegations of bribery in the run-up to the trust vote in Parliament.

Since the speculation is based on hearsay, conjecture and mere guess-work, we at CNN-IBN, the country¿s leading English news channel, feel that it is necessary to set the record straight. As a journalist-driven organisation, we value our credibility and independence above all else.

We have always striven to raise the bar of journalism, to ensure that the highest standards and procedures are followed at all times.

The ¿sting¿ operation conducted by our investigation team was part of this commitment to ensure that the public interest is enhanced. Our team had begun the investigations at least a week before the trust vote and the ¿sting¿ was to be part of a wide-ranging investigation across the political spectrum into allegations of horse trading.

Moreover, the ¿sting¿ operation we conducted was unique in that neither were we participants, nor were we engaging in ¿entrapment¿ by offering cash, nor were we under a false identity.

We were, as is accepted in practices in the international press, ¿flies on the wall¿, simply recording an alleged bribery operation, without interfering in it at any stage.

Why have we not telecast the story so far? Quite simply, we have chosen not to telecast the story yet because we did not feel that the story was complete.

Credible journalism is based on accuracy not speed, facts not sensationalism, reportage not allegations and assumptions. Our rigorous editorial protocol demands that even a hidden camera shoot is absolutely water-tight.

In this particular story, there were many loose ends that needed to be cross-checked, corroborated and investigated further before the story could be aired.

As it transpired, even before we could complete the process of investigation, three BJP MPs made allegations in parliament of having been bribed and displayed cash in the House.

In the politically surcharged circumstances, we felt that the more appropriate step would be to provide the recordings we had made till date to the Speaker of the Lok Sabha as the appropriate constitutional authority.

All the raw, unedited footage was placed before the Speaker within 24 hours of Parliament fracas. Not a single frame has been edited in any form.  

The Speaker has subsequently ordered an inquiry, which media reports suggest, is to be completed by the 11th of August. We will fully co-operate with Parliamentary panel and provide them all information available with us.  

 

At the same time, as we have informed the Speaker¿s office, we reserve the right to telecast the story as and when we believe we are in a position to do so. 

 

As part of the process of due diligence, we also consulted several constitutional experts, including the country¿s former solicitor general and leading jurist Mr Harish Salve.  

 

Mr Salve has strongly validated our editorial call in a written opinion. He writes, and I quote, "I have reviewed the tapes as also a transcript created from the tapes. I would not like to describe in detail what I have seen, since the matter is pending investigation, but in my considered view the investigation was incomplete and therefore airing the tapes at this stage would necessarily involve arriving at some ¿inferences¿. The investigation by the channel was not ready for telecast in the sense to be a cast iron story (which such stories should be), it did require some more enquiry into certain matters, which could have been done but was rendered impossible by the fact that on the afternoon of 22nd July itself, the three MPs raised this issue in parliament and then went on to make public the fact that this has been recorded by CNN IBN. Obviously, after this fact became publicly known, all sources of information dried up." 

 

Mr Salve adds, "The question to be considered is should the channel air the tapes as they are, without suggesting inferences, so that the unnecessary gossip as to its contents (as well as the innuendo as to the motives in not telecasting the tapes) is quelled, or should the channel await the completion of the enquiry under way by the parliamentary panel set up the Hon¿ble Speaker in response to a complaint received by him. In my view, the channel should await the results of the enquiry, atleast until a period of a fortnight or so is over... I believe that the Speaker has requested the panel to conclude its enquiry within a fortnight or so. If the report is received within the expected time, the matter would again be in the public domain and the channel can then review the situation and decide whether to telecast the tapes."

  

We would like to reiterate that at CNN-IBN we remain committed to quality and independent journalism. Our commitment is to the truth.  

 

Truth that cannot be partial, inconclusive or sensational, but one that must adhere to exacting standards of fairness and accuracy. 

 

Note: The Hoot  had reported a conjecture that one reason the channel did not telecast the tapes is because Anil Ambani who held a stake in the parent company thorough  one of his mutual funds had put pressure on the owners of Network 18. It has since been clarified that Anil Ambani does not own any stake any more in Network 18.

 

 

 

 

 

 

Subscribe To The Newsletter

Doordarshan interviewed  two BJP ministers in the afternoon about what they thought of Rahul Gandhi's speech during the no-trust motion, and why BJP MPs had felt the need to come outside Parliament and attack him. Ministers of state Ashwini Chaubey and Ram Kirpal Yadav answered at considerable length and were allowed to have their say. The reporter also asked one of them what he thought about RG's hugging the PM and he effectively snorted in disapproval. When a panel discussion began after this,  more leading questions from the news anchor about this 'jadu ki jhappi."  And more criticism followed.                        

Moneycontrol.com  says that  HT Media has reported a drop of 86 percent in its net profit for the June quarter to Rs 5.8 crore against Rs 41.5 crore reported by the firm during the same quarter of last year.  In May this year however  HT Media had reported over a two-fold increase in consolidated net profit  over the previous quarter, according to TOI.                     

View More
Announcement