Caught in the Net

BY Seetha| IN Media Practice | 22/03/2007
A corporate espionage case has thrown the spotlight on whether the media can use material that has been illegally accessed from a computer.

Seetha

Can journalists face prosecution ? or be investigated ? under the Information Technology Act, 2001, if they use material that has been illegally accessed from a computer and e-mailed to them by someone else?

That is the question the media face in the wake of a corporate espionage scandal involving the Tata-run Videsh Sanchar Nigam Ltd (VSNL) and Reliance Communications. And there are no clear answers, with lawyers divided on the issue.

A few journalists were questioned in the course of police investigations into the espionage case, which revolves around allegations that a VSNL employee passed on sensitive and confidential information about the company to an official of Reliance Communications, over e-mail, through pen drives as well as printouts. The police have charged him with hacking under the IT Act and also questioned the Reliance Communications official.

With corporate battles increasingly being played out through the media ? rival companies tend to leak information on each other to journalists ? the case is a wake-up call for journalists. Here┬┐s why. The journalists were questioned because they had written reports based on the leaked information and the police suspected that the Reliance official had passed this on to them, by e-mailing it. The journalists, when asked where they got the information from, took shelter behind the need to protect sources. The argument was accepted, but it was, say experts, a close shave.

Read on here.

 

TAGS
Caught
Subscribe To The Newsletter
Around 1300 newspapers have benefitted from full page colour insertions by The Ministry of Information and Broadcasting  commemorating former prime minister Atal Bihari Vajpayee.  Some also got a full page insertion from the govt of Rajasthan. DAVP also worked to ensure that the blog the PM had penned got published, reaching out to some 125 newspapers late in the evening. Most of them obliged.               
Doordarshan News did not adhere to Prasar Bharati's existing police guidelines of not covering political party functions live on August 15 this year, reportsThe Print.  It telecast live BJP president Amit Shah's efforts to unfurl the national flag at the BJP headquarters. Unfortunately for Mr Shah DD only succeeded in telecasting to the world his gaffe in pulling at the wrong rope which made the flag fall to the ground before it was unfurled, reports the website.      
 
View More
Announcement