IN MEDIA WATCH BRIEFS |18/10/2017

Srinivasan Jain of NDTV posted on his Facebook page that a report by him and a colleague  on loans given to Jay Shah's companies was taken down from NDTV's website because the channel's lawyer said it needed to be removed for 'legal vetting'. He adds that it has still not been restored though  the report is based entirely on facts in the public domain  and "makes no unsubstantiated or unwarranted assertions". He says he is treating this as a distressing aberration and will continue reporting for NDTV.                                     

IN MEDIA WATCH BRIEFS |17/10/2017
Aroon Purie, chairman of the India Today Group, announced today that he was handing over charge to his daughter Kalli Purie, who will now become Vice Chairman. All those who report to him will now report to her his letter said, but the Group Editorial Director, publishing, and the CFO would "have a dotted line" reporting to him.                                            
IN MEDIA WATCH BRIEFS |16/10/2017
The Press Club in Mansa district of Punjab has filed a complaint with the CM Capt Amarinder Singh on the intimidation of  HT journalist Mohammad Ghazali by the local district administration. It says, the DC Dharam Pal Gupta alleged that Ghazali's story of farmers being denied entry into local grain market during the Dusshera festival was 'insensitive to the Dusshera celebration on account of his faith.' Members of local "Hindu sangathans" had complained against the reporter, and the investigating officer in the case even suggested the journalists compromise with the DC to avoid legal hassles, the complaint alleged. The Press Club said the reporter's faith and professional integrity had been targeted and urged the CM's intervention.                                                 
IN MEDIA WATCH BRIEFS |14/10/2017
Outlook carried this story on the journalist Shweta Kothari who resigned from Republic TV, based on a statement she had put out on Twitter. She said she had been accused of being a mole for Shashi Tharoor and talked about the "constant humiliation" meted out to her while working at the channel. Her complaint received this damning response from an activist in the struggle against the Koodankulam nuclear power plant who says she interviewed him at his home under false pretences and conducted a sting operation on him to produce a story on how the protesters were stooges of the Catholic Church, greedy for  foreign money.                                      
IN MEDIA WATCH BRIEFS |14/10/2017

Looks like the TOI is not so out of line after all in the social media guidelines it set for its media employees. The NYT has now come up with this:  “In social media posts, our journalists must not express partisan opinions, promote political views, endorse candidates, make offensive comments or do anything else that undercuts The Times’s journalistic reputation.” The paper's executive editor spoke at an event to say that it was a problem for the paper if it had a 100 people working for it who were sending out inappropriate tweets, and said that the paper is going to come up with a tougher policy.           

IN MEDIA WATCH BRIEFS |10/10/2017
On Saturday, TOI  the Indian Express and The Hindu wrote stories quoting at length from BJP president Amit Shah's blog on his September visit to Jharkhand. The blog spoke about how apart from the Vajpayee government and now Narendra Modi's government, all other governments had exploited the mineral resurces of tribal land, without giving the tribals anything.  It also listed schemes for tribals started by both the BJP governments at the Centre. None of the three stories had a byline. Since when did the reflections of a party president glorifying his party and running down other parties become news? Do journalists regularly go through Shah's blog? Or were they directed to it?                                         
IN MEDIA WATCH BRIEFS |10/10/2017

Coverage of the Jay Amit Shah story on The Wire by other media is becoming quite hilarious. Two days after it broke you will find no  shows on it on Republic TV, Times Now, Doordarshan, and CNN News 18. Mirror Now had a story which detailed the Congress allegations. ABP News has done a programme. But NDTV has done at least four shows on the Wire investigation so far, three by Ravish Kumar, one by Srinivasan Jain and others. Whats not news for some, is big news for others. Both in print and on TV, several media houses chose to lead the first day with Piyush Goyal's denial, not the facts of the story. The Indian Express has been doing straight coverage on two days, but the Hindu put it on page 10 the first day. Read this Newslaundry story for a detailed breakdown of how it was covered in newspapers.                       

IN MEDIA WATCH BRIEFS |08/10/2017

When The Wire published this story on the "Golden touch of Jay Amit Shah" on Sunday its website crashed at the surge of traffic and then came back up. The story has been reported by former ET journalist Rohini Singh who, Wire founding editor M K Venu says, has joined them "to be able to pursue normal journalism with The Wire." The story is based on documents obtained from the registrar of companies, not clear why the huge phalanx of business media in this country including four dailies and three business channels did not do this earlier. Lastly queries sent to Jay, son of Amit Shah before publication elicited a response  warning that criminal and civil defamation proceedings would be launched in the event of “any slant or imputation which alleges or suggests any impropriety on his part.”                               

IN MEDIA WATCH BRIEFS |07/10/2017
The Wire reports that the Essel Group has withdrawn a defamation case against it for a story published in June this year based on a CAG report, about lottery irregularities in Mizoram. The Gauhati High Court's Aizawl bench stayed the defamation proceedings in the case. The interesting part is that the case was withdrawn after the freelance journalist who wrote the story signed an "informal MOU" with the Essel Group which said he would not pursue the story further.                  
IN MEDIA WATCH BRIEFS |07/10/2017

The Hindu chose to use pictures tweeted by @PMOIndia to illustrate a story on the PM's Gujarat visit. As a result the captions did not even identify the others in the pictures, which included the chief minister.                  

Subscribe To The Newsletter

Srinivasan Jain of NDTV posted on his Facebook page that a report by him and a colleague  on loans given to Jay Shah's companies was taken down from NDTV's website because the channel's lawyer said it needed to be removed for 'legal vetting'. He adds that it has still not been restored though  the report is based entirely on facts in the public domain  and "makes no unsubstantiated or unwarranted assertions". He says he is treating this as a distressing aberration and will continue reporting for NDTV.                                     

Aroon Purie, chairman of the India Today Group, announced today that he was handing over charge to his daughter Kalli Purie, who will now become Vice Chairman. All those who report to him will now report to her his letter said, but the Group Editorial Director, publishing, and the CFO would "have a dotted line" reporting to him.                                            
View More